Грубі порушення законодавства в сфері захисту прав споживачів виявили експерти всеукраїнської організації “Союз споживачів України” (СПУ) в результаті перевірки 20 найбільших інтернет-магазинів на вітчизняному віртуальному ринку, – повідомляє інформаційне видання Бізнес Цензор.

До моніторингу волонтери включили інтернет-магазини, які пропонують на сайтах придбати побутову техніку та споживчу електроніку:

27.ua, AKS, Allo, All-Service, Citrus, City.com, Comfy, Deshevshe.net, Eldorado, F.ua, Foxtrot, MOYO, Mobilluck, Repka, Rozetka, Skidka.ua, ITbox, Stylus, Telemart, ТТТ.

Експеримент тривав чотири місяці і проходив в чотири етапи:

  • контрольні закупівлі 20 смартфонів;
  • аналіз супровідних документів і чеків;
  • контроль маркування продукції знаком відповідності;
  • спроба повернути куплений товар.

На кожному етапі експерти організації оцінювали інтернет-магазин за десятибальною системою і розділили їх на зелену, жовту і червону групи.

У продавців, які належать до зеленої групі, робити покупки абсолютно безпечно, до жовтої – у покупця можуть з’явитися проблеми, червону – краще обходити стороною: є ймовірність отримати товар, який був у користуванні, замість нового, не видадуть чек або відмовлять в гарантійному обслуговуванні.

Під час етапу повернення покупки з 5 інтернет-магазинами (Allo, Mobilluck, Telemart, All-Service, Stylus) виникли проблеми. Від магазину Allo експерти отримали гроші лише через кілька тижнів, від магазину Mobilluck – через 2,5 місяця, при цьому довелося сплатити ще і зворотну доставку, а в декількох випадках гроші повернули тільки після скандальних публікацій в пресі.

Правозахисники не змогли знайти власників п’яти інтернет-магазинів, серед інших – вісім юридичних осіб та сім – ФОП.

Неприпустимі порушення СПУ розкрив і під час аналізу чеків – Repka, Rozetka та AKS надали псевдо-фіскальний чек – імітацію звичайного чека, з яким покупець не зможе в разі потреби захистити свої права.

За словами Олега Цильвіка, заступника голови правління ГО “Спілка споживачів України”, порушення законодавства про видачу фіскального чека свідчить про наявність контрабандної продукції.

Майже кримінальні правопорушення виявили експерти, пов’язані з маркуванням продукції знаком відповідності: знак на продукції не відповідав технічним регламентам чи стояло маркування без ідентифікації органу, який видав сертифікат.

Таким чином продавці-порушники видають “лівий” товар за поставлений офіційними дистриб’юторами, тим самим не тільки обманюють споживача щодо сертифікації продукції, а й порушують право інтелектуальної власності виробника або правовласника торговельної марки.

Порушення маркування можуть мати неприємні наслідки і для покупця: в кращому випадку – ви не отримаєте інструкцію з використання довгоочікуваної покупки, в гіршому – неповну комплектацію, що змусить вас купувати додатково, наприклад, гарнітуру до смартфону.

В ході експерименту волонтерам довелося зіткнутися з несподіваними фактами: наприклад, у інтернет-магазину Mobilluck взагалі немає офісу, зв’язатися з магазином можна тільки за адресою абонентської скриньки або телефону менеджера, який приймає замовлення.

Підводячи підсумки дослідження, експерти відзначили, що:

65% продавців не видали на вимогу фіскальний чек;

у 20% продавців в супровідних документах відсутня не тільки юридична адреса, а й інформація про форму господарювання;

у 40% зразків був відсутній сертифікат відповідності;

у 20% – відомості про продукцію були надруковані на іноземній мові, з чого напрошується висновок про контрабандне ввезення товару.

Це підтверджують і останні 40% зразків, покупці яких отримали б інструкції по експлуатації англійською або китайською мовами.

Висновок. Подібні порушення з боку інтернет-магазинів викликають недовіру з боку споживачів не тільки до продавців, а й до брендів, які вони пропонують, що завдає шкоди репутації відомих торгових марок і шкодить конкурентоспроможності бізнесу.

Усунути порушення в результаті незаконного використання торговельних марок недобросовісними продавцями допоможуть юристи із захисту прав інтелектуальної власності.

Якщо ваш бренд в небезпеці, звертайтеся до наших фахівців.

Хочете дізнатися докладніше або отримати консультацію? Зв’яжіться з нами!