* Контрабанда – переміщення товарів через митний кордон країни поза митним контролем.

* Сірий імпорт – ввезення на територію країни оригінальних товарів з метою їх продажу особами, що не були уповноважені виробником або власником знака для товарів і послуг для здійснення їх імпорту на зазначеній території.

Незважаючи на спроби кожної влади, що приходить, активно боротися з нелегальним надходженням товару в Україну, тисячі наших співвітчизників продовжують щодня завозити в країну контрабанду на сотні мільйонів доларів.

У той час, як вони реалізують цей товар через популярні інтернет-магазини без фіскальних чеків, гарантійних талонів, не сплачуючи податки, український виробник вкладає величезні суми в устаткування, сировину, робочу силу і на фінансування медицини, освіти, субсидій, ремонт доріг і т .п.

Ввезення в країну «сірого» імпорту створює критичну ситуацію для зарубіжних виробників і офіційних дистриб’юторів. Як правило, «сірі імпортери» продають товар за демпінговою ціною. Результат – деяким виробникам доводиться конкурувати зі своїм же товаром, що може привести до їхнього виходу з українського ринку.

Що не заборонено, то дозволено

На сьогодні існує декілька схем ввезення контрабанди та «сірого» імпорту в Україну.

Прикордонна контрабанда

Законодавство України дозволило жителям прикордонних населених пунктів щодня ввозити з Європи в Україну товар на суму 500 євро до 50 кг, чим наші співвітчизники залюбки скористатися і стали не останньою ланкою потрапляння контрабанди в країну.

До Європи вони везуть алкогольні напої і сигарети, а назад – одяг, взуття, їжу, електроніку.

Вважається, що на 500 євро можна ввозити товари для особистого користування, але в дійсності утворився додатковий канал для доставки контрабанди. Тільки одна людина в місяць може ввезти товарів в Україну на 15 000 євро, які потім реалізуються в інтернет-магазинах без фіскальних чеків і документів. При цьому він не платить ні податків, ні мита.

Посилки

Контрольна закупівля, як спосіб виявлення контрабанди та «сірого» імпорту

Фото з відкритих джерел.

Українці стали активно користуватися міжнародними інтернет-магазинами. Згідно із законодавством, фізична особа може нескінченну кількість разів замовляти товар вартістю до 150 євро і 50 кг без сплати мита.

Цією можливістю користуються багато українців, які замовляють для себе одяг, косметику, товари для дому та ін. Як правило, між інтернет-магазином і одержувачем є посередник, який доставляє товар в Україну та отримує свою комісію. Але цією схемою також користуються і інші, так звані «посилочники», які дроблять замовлення на дрібні посилки. Їх отримують підставні особи за невелику оплату. Потім товар потрапляє на оптовий склад і реалізується через інтернет-магазини.

Класична контрабанда

Ця схема працює в результаті налагоджених корупційних схем між імпортерами та митниками. За документами проводять дешевий товар, а насправді – провозять дорогий. Найчастіше під виглядом секонд-хенду в країну потрапляє дорогий брендовий одяг, косметика, техніка.

 Маркетплейси – основні реалізатори контрабанди та «сірого імпорту»

Найбільш зручний спосіб продати контрабанду в Україні – використовувати маркетплейси і сайти безкоштовних оголошень.

Власники великого бізнесу, використовуючи ФОП, масово завозять і реалізують в Україні величезні обсяги імпортних товарів на мільйони євро. Таким чином вони ухиляються від сплати податків і митних зборів.

Маркетплейс «Розетка»

Згідно журналістським дослідженням, на маркетплейсі «Розетки» кожен продає, як хоче і що хоче . Це майданчик для нелегальної торгівлі та збуту «сірого» імпорту без сплати податків і мит. Більш того, «Розетка» ретельно приховує реальні назви інтернет-магазинів, які збувають товар через маркетплейс, підміняючи їх вигаданими.

До слова, власник Rozetkі опублікував пост на Фейсбуці про те, що він закриє бізнес, якщо буде прийнятий закон про касові апарати для ФОП, що вже саме говорить про тіньові схеми бізнесу.

А на питання про маркетплейс в інтерв’ю інтернет-виданню «Ліга. Бізнес» власник
«Розетки» Владислав Чечоткін відповів, що у них більше 10 000 партнерів і чи всі
«партнери кристально чесні і порядні» він стверджувати не може.

Prom.ua, OLX – ресурси, на яких продають товар десятки тисяч ФОПів або фізосіб, які отримують його через посилки або по прикордонною схемою.

Інтернет-магазини АЛЛО і Цитрус – планують переформатувати свій бізнес в торгові майданчики.

Lamoda, LeBoutique і ModnaKasta. Тисячі українців купляють на цих майданчиках одяг, косметику і аксесуари. Ці ресурси вже перейшли в формат маркетплейсів ще в 2017 році.

Купуючи товар в цих інтернет-магазинах, максимум на що ви можете розраховувати, це отримати товарний чек від якогось ФОПу. Найчастіше ці ФОПи можуть бути одноразовими. Якщо фіскальна служба їм випише штраф, завтра товар буде продавати інший суб’єкт.

Дослідження експертів показали, що 65% ФОПів в Україні використовуються реальними власниками бізнесу як внутрішній офшор.

Рекомендації виробникам і постачальникам

Поки Президент і уряд пишуть нові законопроекти, спрямовані на боротьбу з контрабандою і «сірими» імпортом, виявити нелегально ввезений товар в Україну в інтернет-магазинах допоможе  контрольна закупівля. Цей спосіб діє, якщо постачальник фіксує серійні номери кожної одиниці товару, що поставляється їм в Україну, або використовує інші маркери для ідентифікації своєї продукції.

У статті «Контрольна закупівля в інтернет-магазині – навіщо і як?»  ми розповідали про види контрольної закупівлі.

З метою виявлення контрабанди, «сірого імпорту» або контрафакту необхідно придбати товар на інтернет-ресурсі і провести експертизу: дослідити сам товар і документи, надані інтернет-магазином.

Важливо, щоб в документах було зафіксовано назву інтернет-магазину, в якому була зроблена покупка, а не одноденного ФОПу.

Маючи документальне підтвердження нелегального ввезення продукції торгової марки постачальника в Україну, можна звертатися в державні правоохоронні органи та органи контролю із заявою про порушення. Так у постачальника з’явиться можливість не тільки заборонити інтернет-магазину продавати його торгову марку, але і стягнути компенсацію за недоотриманий прибуток.

Контрольна закупівля, як спосіб виявлення контрабанди та «сірого» імпортуФахівці Price Control зробили вже не одну сотню контрольних закупівель, знають всі нюанси цієї діяльності і можуть вирішити проблеми, які виникають при проведенні даного заходу.

Контрольна закупівля – дієвий інструмент не тільки для виявлення контрабанди, а й в боротьбі з демпінгом і несанкціонованим використанням торгової марки. Що потрібно знати виробнику перед проведенням контрольної закупівлі і які проблеми вона вирішує, ми розповімо в наступній статті.

Хотите узнать подробнее или получить консультацию? Свяжитесь с нами!