Що заважає захистити права на торговельну марку?
- Торгова марка офіційно не зареєстрована.
На жаль, це стосується деяких українських виробників. Є виробництво, є унікальний бренд, під яким випускають продукцію, але про законну реєстрацію торгової марки вчасно не подбали.
Наприклад, Ви власник невеликого заводу, який випускає умивальники «Мойдодир» ***. Поширюєте продукцію оптом через офіційних дистриб’юторів. Ті, в свою чергу, відвантажують її своїм контрагентам – офф-лайн і інтернет-магазинам, які дотримуються Вашої комерційної політики. Все йде добре, бізнес зростає, а подумати про те, щоб торгову марку «Мойдодир» офіційно зареєструвати і отримати відповідні документи, у Вас не було часу.
Незабаром Ваша продукція з’являється в тих інтернет-магазинах, з якими ні у Вас, ні у Ваших контрагентів немає договорів про співпрацю. При цьому, нелегальні продавці не тільки продають її дешевше рекомендованої ціни, але не надають сервісне і гарантійне обслуговування. Згодом репутація Вашої продукції і продажі падають, і Ви вже на шляху до розорення.
В цьому випадку захистити свої права на інтелектуальну власність неможливо ні досудовими, ні судовими методами, тому що прав цих просто немає.
До речі, будь-який, хто захоче зареєструвати торгову марку під ідентичною назвою і в тих же класах, може стати її правовласником.
Методи, які можна використовувати в даній ситуації – це добре слово і переговори з недобросовісними продовця про дотримання цінової політики компанії.
- Офіційні представники іноземних брендів не мають документів, що підтверджують право на захист торгової марки.
Щорічно в Україну заходять близько 20 нових іноземних брендів. За словами керівника департаменту стратегічного консалтингу компанії Ukrainian Trade Guild Костянтина Олійника, це пов’язано з падінням споживчих настроїв в Європі і розвитком електронної торгівлі. Великі міжнародні ритейлери виходять на нові потенційно прибуткові ринки.
Нові бренди відкривають офф-лайн магазини паралельно з продажами в Інтернет. Обсяг продажів на ринку e-commerce щорічно збільшується, і також зростає кількість фактів незаконного використання торговельних марок.
Як показує практика, в ряді випадків офіційні дистриб’ютори іноземних брендів не можуть захистити права торгової марки через відсутність необхідних документів. Охоронне право на іноземні бренди в Україні буде діяти при виконанні необхідних умов.
По-перше, торгова марка повинна бути обов’язково запатентована в Україні.
По-друге, іноземний правовласник бренду повинен передати права на використання і захист прав на свою торгову марку за ліцензійним договором або дорученням.
Найчастіше іноземний власник бренду видає компанії-дистриб’ютору сертифікат або свідоцтво про те, що компанія є офіційним представником ТМ. Для захисту бренду в досудовому або судовому порядку такий документ не є підтвердженням прав інтелектуальної власності на торговельну марку.
- Іноземна торгова марка не зареєстрована в Україні.
Реєстрація торгової марки має територіальну дію. Тобто, якщо вона зареєстрована в Україні, то охорона буде діяти тільки в її межах.
Але, так як Україна є учасницею Мадридської угоди про міжнародну реєстрацію знаків, згідно з яким діє інтернаціональний механізм оформлення прав на торговельні марки, будь-який іноземний правовласник бренду може отримати на неї право власності і в нашій державі, в тому числі.
Країни, в яких торговій марці надана правова охорона, вказані в міжнародному реєстрі.
Здавалося б, все просто. Але в дійсності буває не так.
Компанія-дистриб’ютор іноземної торгової марки, наприклад, «NEMO» *** тривалий час продає її на українському ринку, в тому числі і в Інтернеті. Компанія виявила випадки незаконного використання продукції «NEMO», і прийняла рішення заборонити несумлінним інтернет-магазинах торгувати даною торговою маркою.
Але, в процесі підготовки претензійних документів до продавця-порушника з’ясувалося, що торгова марка «NEMO” не зареєстрована в Україні, тому правова охорона їй не надається.
Причини, за якими методи захисту торгової марки не працюють
В цій статті ми розглянули три основні причини, в силу яких охоронне право на торговельні марки не діє в Україні. Є ще чимало дрібних нюансів, які можуть стати перешкодою на шляху захисту бренду: відсутність апостиля на довіреності від іноземного правовласника, реєстрація торгової марки проведена в одній країні, а сертифікат дистриб’ютора виданий компанією з іншої держави, торгова марка зареєстрована на фізичну особу, а документ про передачу права компанії-виробникові не зареєстрований. Здавалося б, це дрібниці, але як то кажуть, диявол криється в дрібницях.
Якщо Ви виявили несанкціоноване використання Вашого бренду і прийняли рішення негайно діяти, зверніться до нас. Фахівці Price Control не тільки проконсультують, які документи необхідні для захисту прав на торговельну марку, а й проведуть всі заходи по досудовому вирішенню питання, а при необхідності і судового.
*** Назви торгових марок вигадані. Всі збіги випадкові.
Хочете дізнатися докладніше або отримати консультацію? Зв’яжіться з нами!


Автор статтi.
Маркетинг – директор проекту PriceControl.
Вивчав MBA – Master in Business Administration в The Open University.
Навчався в Київському політехнічному інституті.
0 Comments