Про способи захисту торгової марки на ринку e-commerce ми докладно розповіли в статті «Як захистити товарні знаки в Інтернет». Але, з більш ніж трирічного досвіду роботи Price Control в сфері захисту прав інтелектуальної власності на торговельну марку, можемо стверджувати, що є ряд причин, за яких досудове вирішення цього питання не завжди приводить до бажаного результату.

Що заважає захистити права на торговельну марку?

  1. Торгова марка офіційно не зареєстрована.

На жаль, це стосується деяких українських виробників. Є виробництво, є унікальний бренд, під яким випускають продукцію, але про законну реєстрацію торгової марки вчасно не подбали.

Наприклад, Ви власник невеликого заводу, який випускає умивальники «Мойдодир» ***. Поширюєте продукцію оптом через офіційних дистриб’юторів. Ті, в свою чергу, відвантажують її своїм контрагентам – офф-лайн і інтернет-магазинам, які дотримуються Вашої комерційної політики. Все йде добре, бізнес зростає, а подумати про те, щоб торгову марку «Мойдодир» офіційно зареєструвати і отримати відповідні документи, у Вас не було часу.

Незабаром Ваша продукція з’являється в тих інтернет-магазинах, з якими ні у Вас, ні у Ваших контрагентів немає договорів про співпрацю. При цьому, нелегальні продавці не тільки продають її дешевше рекомендованої ціни, але не надають сервісне і гарантійне обслуговування. Згодом репутація Вашої продукції і продажі падають, і Ви вже на шляху до розорення.

В цьому випадку захистити свої права на інтелектуальну власність неможливо ні досудовими, ні судовими методами, тому що прав цих просто немає.

До речі, будь-який, хто захоче зареєструвати торгову марку під ідентичною назвою і в тих же класах, може стати її правовласником.

Методи, які можна використовувати в даній ситуації – це добре слово і переговори з недобросовісними продовця про дотримання цінової політики компанії.

 

  1. Офіційні представники іноземних брендів не мають документів, що підтверджують право на захист торгової марки.

Щорічно в Україну заходять близько 20 нових іноземних брендів. За словами керівника департаменту стратегічного консалтингу компанії Ukrainian Trade Guild Костянтина Олійника, це пов’язано з падінням споживчих настроїв в Європі і розвитком електронної торгівлі. Великі міжнародні ритейлери виходять на нові потенційно прибуткові ринки.

Нові бренди відкривають офф-лайн магазини паралельно з продажами в Інтернет. Обсяг продажів на ринку e-commerce щорічно збільшується, і також зростає кількість фактів незаконного використання торговельних марок.

Як показує практика, в ряді випадків офіційні дистриб’ютори іноземних брендів не можуть захистити права торгової марки через відсутність необхідних документів. Охоронне право на іноземні бренди в Україні буде діяти при виконанні необхідних умов.

По-перше, торгова марка повинна бути обов’язково запатентована в Україні.

По-друге, іноземний правовласник бренду повинен передати права на використання і захист прав на свою торгову марку за ліцензійним договором або дорученням.

Найчастіше іноземний власник бренду видає компанії-дистриб’ютору сертифікат або свідоцтво про те, що компанія є офіційним представником ТМ. Для захисту бренду в досудовому або судовому порядку такий документ не є підтвердженням прав інтелектуальної власності на торговельну марку.

  1. Іноземна торгова марка не зареєстрована в Україні.

Реєстрація торгової марки має територіальну дію. Тобто, якщо вона зареєстрована в Україні, то охорона буде діяти тільки в її межах.

Але, так як Україна є учасницею Мадридської угоди про міжнародну реєстрацію знаків, згідно з яким діє інтернаціональний механізм оформлення прав на торговельні марки, будь-який іноземний правовласник бренду може отримати на неї право власності і в нашій державі, в тому числі.

Країни, в яких торговій марці надана правова охорона, вказані в міжнародному реєстрі.

Здавалося б, все просто. Але в дійсності буває не так.

Компанія-дистриб’ютор іноземної торгової марки, наприклад, «NEMO» *** тривалий час продає її на українському ринку, в тому числі і в Інтернеті. Компанія виявила випадки незаконного використання продукції «NEMO», і прийняла рішення заборонити несумлінним інтернет-магазинах торгувати даною торговою маркою.

Але, в процесі підготовки  претензійних документів до продавця-порушника з’ясувалося, що торгова марка «NEMO” не зареєстрована в Україні, тому правова охорона їй не надається.

Причини, за якими методи захисту торгової марки не працюють

В цій статті ми розглянули три основні причини, в силу яких охоронне право на торговельні  марки не діє в Україні. Є ще чимало дрібних нюансів, які можуть стати перешкодою на шляху захисту бренду: відсутність апостиля на довіреності від іноземного правовласника, реєстрація торгової марки проведена в одній країні, а сертифікат дистриб’ютора виданий компанією з іншої держави, торгова марка зареєстрована на фізичну особу, а документ про передачу права компанії-виробникові не зареєстрований. Здавалося б, це дрібниці, але як то кажуть, диявол криється в дрібницях.

Якщо Ви виявили несанкціоноване використання Вашого бренду і прийняли рішення негайно діяти, зверніться до нас. Фахівці Price Control не тільки проконсультують, які документи необхідні для захисту прав на торговельну марку, а й проведуть всі заходи по досудовому вирішенню питання, а при необхідності і судового.

 

*** Назви торгових марок вигадані. Всі збіги випадкові.

Хочете дізнатися докладніше або отримати консультацію? Зв’яжіться з нами!