Найчастішими порушеннями, що змушують правовласників брендів вживати всілякі заходи щодо захисту інтелектуальної власності в сегменті e-commerce, виявляються продаж контрафакту, «сірого» імпорту і кіберсквотинг. Давайте спробуємо з’ясувати, наскільки реально вберегти свою торговельну марку, та чи має сенс захист прав власності в Україні.

За експертними даними обсяги продажів в інтернеті з кожним роком збільшуються, а разом з ними зростає і кількість випадків незаконного використання торговельних марок серед магазинів-конкурентів. Основними товарами, які в мережі продають з незаконним використанням брендів, є: елітні алкогольні, тютюнові вироби, одяг, взуття або сумки люксових марок. Також, правовласникам часто зустрічаються компанії, які зареєстрували доменне ім’я, що збігається із найменуванням бренду або продукту. Таких спритних підприємців називають «кіберсквотерами».

Контрафакт

На відміну від стаціонарних магазинів, в інтернеті складно відстежити і припинити продаж товарів, які  порушують права на торговельну марку. Ні з товаром, ні з продавцем немає фізичного контакту. В судовому діловодстві відхилення вимог щодо захисту прав інтелектуальної власності в Україні відбувається тому, що правовласник проґавив можливість зібрати докази порушення.

Найчастіше, не цікавлячись згодою правовласників, порушники використовують відомі назви брендів для популяризації власних торговельних майданчиків, залучення клієнтів, продажу реплік, підробок тощо. Це стало масовим явищем, тому що до моменту безпосереднього отримання товару (першого фізичного контакту) покупець не має можливості оцінити якість і з’ясувати походження виробів. Оскільки доменне ім’я самостійно не є об’єктом захисту, то непорядні продавці вибирають для своїх магазинів імена максимально схожі з назвою оригінальних адрес. Однак, у судовій практиці приймається до уваги час реєстрування та використання доменного імені. Для цього правовласнику, в першу чергу, потрібно з’ясувати коли була зареєстрована адреса (назва) магазину, і коли почалася її експлуатація конкуруючою стороною. У перевірці цих даних вам можуть допомогти загальнодоступний сервіс перевірки доменів та архівування сайтів.

Реалії боротьби з порушенням прав на товарні знаки в інтернет-магазинах

Кроки для захисту прав власності в інтернеті

Виявивши, що торговельна марка використовується незаконно, потрібно діяти негайно, інакше сумнівний товар може бути видалений. В першу чергу, власнику бренду або його представнику необхідно звернутися до нотаріуса та зафіксувати контент сайту, а також придбати товар, який викликає підозру. Товар і документи, що його супроводжують, нададуть можливість підтвердити зв’язок між торговою практикою порушника і онлайн-магазину.

Далі встановлюємо персони порушників: адміністратора доменного імені й власника сайту. Інформацію про останнього можна отримати, вивчивши товарний чек, який супроводжував придбаний товар, або дані зі сторінки в соціальних мережах або самого сайту.

Оскільки адміністратор доменного імені сайту має доступ та можливості припинити незаконну експлуатацію назви бренду, то встановлення його особистості є пріоритетним завданням. Адвокатська вимога, спрямована до реєстратора доменного імені, спростить справу тільки в тому випадку, якщо це стосується імен першого чи другого рівня. Реєстраторів доменних імен третього рівня закон не зобов’язує зберігати справжні дані про адміністраторів сайтів. У цьому випадку варто звернутися в правоохоронні органи й залучити до співпраці власника інтернет-магазину, який точно володіє усіма даними про адміністратора.

«Сірий» імпорт

Найбільш ефективним способом захисту інтелектуальних прав для правовласника буде внесення своєї торгової марки до Митного реєстру. Вже на етапі ввезення митна служба повідомить правовласника та затримає маркований торговим знаком товар. Даних, зібраних митною службою, буде достатньо для своєчасного звернення до суду.

Киберсквоттінг

Цей вид порушення прав на бренд пов’язаний з реєстрацією доменних імен, близьких до назв популярних марок, для подальшого продажу правовласникам. Зрозуміти, що ви зіткнулися з кіберсквотингом, можна вивчивши контент сайту: він буде або нейтральним, ніяк не пов’язаним з комерційними діями, або й зовсім порожнім.

Для успішної боротьби з киберсквоттером потрібно довести відсутність намірів для використання доменного імені за призначенням. Зафіксуйте у нотаріуса сайт і документи, в яких сквотер пропонує правовласнику викупити доменне ім’я.

Сквоттери також часто реєструють в якості доменного імені назву нових або популярних товарів, які поки не продаються в нашій країні. Також, це можуть бути слогани або частини рекламних компаній, які легко запам’ятовуються. Тому діяти на випередження – найдієвіша стратегія для захисту прав власності в інтернеті. Вже на стадії запуску нових товарів або їх рекламних компаній, виробнику бажано визначити найбільш сильні складові й подбати про їх завчасну реєстрацію в якості торгового знака.

Для виявлення порушників, вам допоможуть сервіси моніторингу ринку та захисту об’єктів інтелектуальної власності в Україні Price Control, чиїми послугами можна скористатися вже зараз.

Хочете дізнатися докладніше або отримати консультацію? Зв’яжіться з нами!