Майже всі інтернет-магазини, хтось раніше, хтось пізніше приходять до того, що без системи моніторингу цін у висококонкурентному середовищі, успіху не досягти. Без актуальної інформації про стан ринку досить важко реагувати на дії конкурентів, щось прогнозувати чи встановлювати привабливі ціни для покупців.

Вам дійсно необхідна персональна система цінового моніторингу, якщо:

  • необхідно підвищити ефективність роботи менеджерів відділу закупівель, категорійних фахівців, маркетологів, керівників та потрібна єдина гнучка система для спостереження ринкових змін;
  • у вашому сегменті ринку високий рівень конкуренції;
  • вам необхідна часта переоцінка товарів;
  • потрібно оптимізувати роботу з великими обсягами інформації;
  • у кожному ярусі товарної матриці слід упорядкувати звітність.

Фундамент системи цінового моніторингу

Ефективна система моніторингу цін виконує 3 головних завдання:

  • збір інформації;
  • обробка і збереження інформації;
  • візуалізація даних.

Для найбільш глибокого розуміння всіх процесів, розглянемо кожен пункт докладніше.

Збір інформації

Це основа будь-якого моніторингу ринку. Перед тим, як почати розробку власної системи моніторингу цін, ви повинні визначитися з основними інформаційними ресурсами та способом збору даних. Саме ці джерела стануть точкою відліку та допоможуть створити ідеальні інструменти для моніторингу цін конкурентів.

Інформацію про ціни конкурентів можна знайти на прайс-агрегаторах або безпосередньо на сайтах магазинів.

На сьогоднішній день існує 3 головних методи збору даних про ціни конкурентів. Вони можуть застосовуватися як  незалежно один від одного, так і в комбінації.

Збір даних про ціни конкурентів вручну, на даний момент, можна зустріти тільки в дуже маленьких магазинах. Швидше за все, прибуток від них не є основним джерелом доходу, а виявляється додатковою роботою або ж хобі.

Найчастіше в інтернет-магазинах можна зустріти роботу спеціаліста з моніторингу цін та використання парсерів. Ця стратегія моніторингу добре підходить для ділянки ринку, що не піддається різким стрибкам та змінам цін. У такому сегменті для вироблення ефективної політики ціноутворення достатньо всього 1-2 рази на місяць зібрати дані про ціни конкурентів.

Автоматизований моніторинг використовують або великі магазини, де асортиментний ряд нараховує тисячі найменувань, або середні чи невеликі, що працюють у динамічному середовищі з високим рівнем конкуренції. Якщо розглядати висококонкурентний сегмент ринку, то там необхідне щоденне коригування цін, та відповідно, й моніторинг. Своєчасна відповідь на дії конкурентів та можливість зосередитися на прийнятті рішень, а не на отриманні даних, стане незаперечною перевагою. В цьому випадку час та якість роботи є вирішальними факторами у досягненні успіху.

Визначаємо джерело інформації

Якість та актуальність інформації, а також швидкість її отримання, залежить не тільки від того, яким чином ви моніторите ринок, але й від того, де саме це робите.

Прайс-агрегатори

Напевно, це саме доступне та просте поле для збору даних. Його найчастіше використовують магазини з вузьким асортиментом або категоріями товарів, де ціни стабільні чи змінюються рідко: меблі, товари для будинку, саду, городу або канцелярія. Пам’ятайте, що магазини не можуть розмістити всю інформацію про свої товари, тому розраховувати на 100% влучення в асортимент, що вас цікавить, не можна.

Навіть якщо прайс-майданчик дає API для роботи, то все одно є шанс зіткнутися з низкою певних обмежень.

  • Обмеженість інформації. Вам будуть надані тільки ті дані, які завантажені на ресурс. Великі продавці можуть завантажувати тільки певний відсоток асортименту, не давати інформацію про акції, що проводяться або прибирати ті позиції, яких вже немає в наявності.
  • Неактуальні ціни. Навіть якщо ви збираєте дані зараз, немає ніяких гарантій, що ціни актуальні. Інформація на прайс-майданчиках оновлюється за власним регламентом сервісу.
  • Блокування запитів. Якщо ви моніторите ціни на майданчиках без API, то потрібно буде щось робити, щоб обходити блокування доступу до даних.
  • Обмежений доступ до даних. Навіть працюючи через API, ви зіткнетеся з обмеженнями швидкості та кількості запитів за секунду. На всіх майданчиках стоять різні ліміти, тому сказати, скільки часу займе збір тієї чи іншої інформації складно.

Як видно, до незаперечних переваг моніторингу на прайс-агрегаторах можна віднести доступну ціну, полегшене порівняння товарів та періодичну можливість збору інформації через API.

Наявними недоліками прайс-майданчиків буде періодично застаріла інформація, необхідність підключення до сервісу через API та залежність від політики агрегатора у сфері надання інформаційних послуг.

Сайти інтернет-магазинів

Дані, отримані безпосередньо з сайтів магазинів, є найбільш точними та актуальними. Проте налаштувати та підтримувати таку систему моніторингу важко. Велика ймовірність, що ваші програмісти зіткнуться з багатьма труднощами у разі збору даних з різних сайтів з конкретною періодичністю.

Питання, яке необхідно вирішити в першу чергу – це порівняння вашого товарного ряду з асортиментом конкурентів. На прайс-майданчиках це робиться через відносне зіставлення. При зборі даних безпосередньо з сайтів ви самі порівнюєте вартість товарів вручну або автоматично. Це нудне заняття, якому потрібно приділяти час й бути гранично уважним, концентруватися на процесі порівняння.

Єдиного підходящого для збору інформації з усіх сайтів інструменту не існує. Всі сайти володіють особливою структурою або версткою, по-різному представляють дані про знижки або акції. Це змушує налаштовувати механізми моніторингу окремо під кожен сайт та своєчасно їх оновлювати.

Таке джерело даних часто обирають фірми, що працюють в умовах високої конкуренції та активної динаміки цін. У цьому випадку немає мінусів, як в роботі з прайс-майданчиками, але існують деякі технічні складнощі. Прямий доступ до цін магазинів-конкурентів обирають ті, хто може оперативні дані монетизувати та перетворити у свій козир. Такий підхід забезпечує успішні продажі будь-яких товарів, які швидко замінюються на більш модні та вдосконалені аналоги.

До плюсів даного джерела інформації можна віднести можливість стежити не тільки за цінами, але й за акціями конкурентів, високу швидкість та якість моніторингу в порівнянні з прайс-агрегаторами, а також відсутність обмежень до доступу інформації.

Явними мінусами виявляються труднощі у порівнянні товарних таблиць, складність реалізації й дорожнеча проекту.

Система моніторингу цін повинна бути ефективною та працювати на результат. Для цього необхідно досконало продумати проект, щоб плановий збір та збереження даних автоматично запускалися за розкладом, а не щоразу вручну.

Незважаючи на обраний шлях, вам знадобиться 1-2 технічних фахівця, що супроводжують усі процеси моніторингу та регулярного оновлення системи.

Аналіз та зберігання даних

Другий важливий етап у створенні власної системи моніторингу цін – це аналіз ринку та збереження отриманої інформації. Необхідно побудувати роботу так, щоб можна було бути абсолютно впевненим у всебічності та актуальності даних.

На стадії аналізу власної системи моніторингу необхідно провести чітку класифікацію та на регулярній основі проводити порівняння останніх надходжень товарів.

Успішна побудова процесу аналізу та зберігання інформації вимагає від творців постійних перевірок та добре побудованих алгоритмів, а також відповідного обладнання.

Візуалізація даних

Система моніторингу цін: створення своїми силами або залучення аутсорсингуОстанній важливий етап у побудові системи моніторингу цін – це кінцевий висновок (візуалізація) даних. Ви повинні продумати, наскільки часто вам потрібна інформація про ситуацію на ринку й, відповідно, переоцінка товарів. Визначтеся з бажаною формою візуалізації та відштовхуйтеся від неї при подальшому проектуванні системи. Пам’ятайте, що в цьому випадку раціональне використання ресурсів щодо результатів – головне. Безглуздо ускладнювати чи перевантажувати систему, якщо в цьому немає потреби. Якщо асортимент магазину скромний, то вам буде досить звітів у вигляді таблиці Excel. З цим завданням впораються ваші власні програмісти. Якщо ж необхідно інтегрування в облікову систему, то без допомоги фахівців, які спеціалізуються на ній, не обійтися.

Втілення власної системи для проведення моніторингу та її адміністрування – це дуже витратний процес (як за часом, так і по фінансам), що вимагає пильної уваги. Проект можуть реалізувати як 2-3 фахівця, так і команда з 10 осіб. Також, не виключена можливість залучення підрядників на різних етапах розробки.

Якщо використовувати систему моніторингу цін на аутсорсингу, це обійдеться в декілька разів дешевше. Власна СМЦ, розроблена фахівцями Price Control, дає можливість вирішити завдання кожного клієнта індивідуально та з оптимальними витратами ресурсів.

 

Хочете дізнатися докладніше або отримати консультацію? Зв’яжіться з нами!