Що таке контрольна закупівля в інтернет-магазині, і які завдання вона вирішує

Контрольна закупівля в інтернет-магазині – це процес реального або фіктивного придбання товару для з’ясування та документування каналу його надходження в інтернет-магазин і реальної ціни, за якою він реалізується.

Що таке контрольна закупівля в інтернет-магазині

Термін «контрольна закупівля» Вікіпедія пояснює так – метод фінансового контролю: уявна угода купівлі-продажу з метою перевірки дотримання правил торгівлі. Дійсно, зазвичай контрольні закупівлі здійснюються для перевірки дотримання законодавства і експертизи товару.

Наприклад,

Мониторинг цен конкурентов

У 2000-х роках довгий час на телебаченні виходила передача з однойменною назвою «Контрольна закупівля», в якій досвідчені експерти куштували продукти різних виробників і оцінювали їх якість.

У нашому випадку контрольна закупівля буває потрібна тому, хто хоче з’ясувати яким чином на сайт того чи іншого інтернет-магазину потрапляє цікава йому продукція і за якою ціною інтернет-магазин її продає.Така контрольна закупівля може стати ефективним інструментом для виробників і імпортерів в боротьбі з демпінгом.

Цілі контрольної закупівлі

Контрольна закупівля може переслідувати декілька цілей.

  1. Контроль цін і боротьба з демпінгом.
  2. Виявлення контрабандної та контрафактної продукції.
  3. Контроль інтернет-магазинів для захисту прав споживачів.

Контроль цін і боротьба з демпінгом

Завдання таких контрольних закупівель наступні.

  1. Викрити недобросовісного постачальника.

Часто буває, що на мітингу дилерів тієї чи іншої торгової марки домовилися про блокаду демпінгуючого інтернет-магазину, підписали меморандуми, урочисто випили горілки.

На наступний день учасники мітингу зайшли на Hotline або розгорнули свої звіти моніторингу цін в інтернеті, а товар в нібито заблокованому інтернет-магазині як продавався, так і продається далі за цінами нижче РРЦ. Хто з партнерів порушує домовленості, виявить контрольна закупівля в інтернет-магазині, що демпінгує.

Покарання у вигляді величезного штрафу постачальнику інтернет-магазину, який знаходиться в «списку порушників», стане попередженням для інших партнерів. Якщо припинити відвантаження товару продавцю-порушнику, у нього залишиться два виходи: або реалізовувати за рекомендованою роздрібною ціною, або взагалі видалити його з сайту.

Приклад.

Клієнт, виробник опалювальної техніки, зіткнувся з повальним демпінгом в інтернеті на свою продукцію. Одним з інструментів наведення порядку на ринку стала контрольна закупівля в інтернет-магазинах, які не дотримувалися цінової політики компанії. В результаті контрольної закупівлі один з партнерів-постачальників був оштрафований на десятки тисяч євро. Після таких санкцій компанія-постачальник стала сама відслідковувати демпінгеров і блокувати їм відвантаження.

  1. Знайти магазини-перемикачі.

Бувають випадки, коли інтернет-магазин і не збирався торгувати вашою продукцією, але завів її в асортимент товарів для продажу, та ще за демпінговою ціною, щоб при переході потенційних клієнтів на цю сторінку, або під час дзвінка по цій продукції, запропонувати потенційному клієнтові товар іншого виробника. Такі інтернет-магазини називають перемикачами. Їх можна виявити навіть за допомогою звичайного замовлення. Як правило, магазини-перемикачі рекламуються на прайс-агрегаторах з демпінговими цінами для збільшення трафіку на свій сайт.

  1. З’ясувати наявність і реальну ціну, за якою продається ваш товар.

Якщо виробник контролює ринок і до продавців-порушників цінової політики компанії застосовуються жорсткі заходи, інтернет-магазини можуть вдаватися до хитрощів. По-перше, на продукцію, яка в демпінгу, встановити статус «Немає в наявності». За їхньою логікою, якщо товару немає в наявності і купити його не можна, низька ціна не є демпінгом. Але, як показують результати контрольних закупівель в декількох інтернет-магазинах на одному з маркетплейсів, навіть при нібито відсутності товару його все одно можна придбати. По-друге, зробити знижку покупцеві в процесі замовлення, а постачальнику повідомити, що клієнт заплатив передоплату.

Контрольна закупівля для виявлення контрафакту і контрабанди

Найболее зручний спосіб продати контрабанду, або контрафакт в Україні через використовування маркетплейсiв, соцмереж та сайтiв безкоштовних оголошень. Власники  крупного бізнесу, використовують ФЛП, масово завозять і реалізують в Україні величезні обсяги імпортних товарів на мільйони євро. Таким чином вони уникають податків і митнних зборiв. Якщо інтернет-магазин торгує продукцією ваших торгових марок, але ви їх не завозили і звiдки вони потрапляють в країну, не знаєте, велика ймовірність, що товар ввезений незаконним шляхом.

Ще один варіант – інтернет-магазин торгує продукцією ваших торгових марок, але ви їх не завозили і звідки вони потрапляють в країну, не знаєте. Є ймовірність реалізації через інтернет-магазин контрабандного або «сірого» товару.

Можлива і торгівля інтернет-магазинами контрафактним товаром, при якій під вашим брендом споживачеві впарюють низькоякісну підробку.

Імовірність придбати підробку або контрабандну продукцію зростає при купівлі товару на маркетплейсах, по типу Prom.ua, або дошках безкоштовних оголошень, таких як ОLX.

В інтернеті легко приховати, хто стоїть за тим чи іншим продавцем. Наприклад, на маркетплейсі «Розетка» неможливо визначити навіть назву інтернет-магазину, тому що всі мерчанти розміщуються під вигаданими назвами.

На вітчизняних маркетплейсах часто розміщуються продавці, які не мають навіть українського громадянства, а сам товар знаходиться за кордоном.

Проблема підробки в електронній комерції загострюється з кожним роком. Найгостріше тут особливо розвинений ринок електронної комерції, зокрема, в США, Індії, Китаї. За оцінками експертів, ринок контрафакту щорічно збільшується на 30-40%.  Найбільшим постачальником контрафактної продукції в світі є Китай, за ним йдуть Індія, Туреччина і т.д. Найбільше від їх діяльності страждають виробники одягу і взуття. Більше 27% взуття в світі є підробками. Купити такі популярні бренди, як Nike, Puma, Adidas в інтернеті за половину ціни не проблема.

Приклад

Поширення контрафактної продукції на своєму сайті серйозно турбувало гігант електронної комерції Amazon. Гарантійні зобов’язання перед замовниками включають відшкодування збитків при закупівлі контрафактної продукції. А оскільки кількість фейків на сайті почала збільшуватися, вартість компенсації також зросла.

Щоб уникнути негативних операційних результатів, Amazon розробила систему Project Zero, завдяки якій виробники можуть самостійно блокувати контрафактні товари у продавця або повністю видаляти його аккаунт. Система також включає серійні номери товарів, отриманих на заводі, що допомагає відстежувати їх справжність. До цієї системи вже підключили понад 500 брендів з різних сегментів.

В інтернеті легко приховати, хто стоїть за тим чи не тим продавцем. Наприклад, на маркетплейсі «Rozetka» неможливо визначити навіть назву інтернет-магазину, так як всі торговці розміщуються під вигаданими іменами. На вітчизняних ринках часто розміщують продавців, які навіть не мають українського громадянства, а самі товари знаходяться за кордоном.

https://www.youtube.com/watch?v=AWUIcud0F18

Останнім часом продавці контрафактних товарів на ринках випереджають соціальні мережі.

Найбільший обсяг контрафакту можна знайти в Instagram, Facebook і навіть в Telegram, який офіційно не є соціальною мережею, але можливості її чатів і каналів дозволяють успішно реалізовувати фейки. Формат соціальних мереж, дошок оголошень, маркетплейсів може відрізнятися, але їх об’єднує одне – можливість продавців розміщувати рекламу і продавати свої товари.

Найпопулярнішими піратськими сайтами в Україні є Rozetka, Prom.ua, OLX, Obyava.ua,  Ria.com, Bigl.ua, Shafa.ua. Висновок підказує одне: якщо мережа продає продукцію ваших товарних знаків, а ви навіть не ввозили її в країну, слід відразу зробити тестову покупку: придбати товар на інтернет-ресурсі, провести його експертизу і вивчити додані до нього документи.

Важливо, щоб документи обов’язково містили назву інтернет-магазину, а не тільки ФОП, який відправив вам товар. Зібравши докази незаконного ввезення товарів в країну або реалізації контрафактної продукції, можна звернутися в правоохоронні та контролюючі органи із заявою про порушення. У всіх перерахованих вище і ряді інших випадків єдиним способом дізнатися ланцюжок поставок товарів в інтернет-магазин є тестова покупка.

Контроль інтернет-магазинів для захисту прав споживачів

Контрольна закупівля в інтернет-магазинах може здійснюватися не тільки заради вищезазначених цілей, але і внаслідок скарг покупців на неякісний товар, поганий сервіс або відсутність супровідних документів. Такі перевірки може проводити орган із захисту прав споживачів, наприклад, Держспоживстандарт. Його повноваження регулюються 26 статтею Закону України про захист прав споживачів, а Порядок № 215 встановлює правила її проведення (по завершенні закупівлі продавцеві повертають товар, а перевіряючим – гроші).

Крім уповноважених контролюючих органів до контрольних закупівель вдаються громадські організації. Про один з таких експериментів ми писали в статті «65% інтернет-магазинів в Україні регулярно завдають шкоди репутації торгових марок». Нагадаємо, що в ході перевірки 20 великих інтернет-магазинів (27.ua, AKS, Allo, All-Sevice, Citrus, City.com, Comfy, Deshevshe.net, Eldorado, F.ua, Foxtrot, MOYO, Mobilluck, Repka, Rozetka, Skidka.ua, ITbox, Stylus, Telemart, ТТТ) всеукраїнська організація «Союз споживачів України» (СПУ)» з’ясувала, що тільки в семи з них робити покупки безпечно. Купівля в інших інтернет-магазинах може обернутися головним болем – пришлють вживаний товар замість нового, не видадуть чек або відмовлять в гарантійному обслуговуванні.

Повторну перевірку ГО «Союз споживачів» провів уже в період карантинних обмежень. Мета нового дослідження – ідентифікація продавців і наскільки виконуються вимоги ЗУ «Про електронну комерцію» і  «Про захист прав споживачів».

Цього разу для контрольних закупівель обрали 25 великих українських інтернет-магазинів. В результаті перевірки з’ясувалося, що 24% з них не надали інформацію про власника ресурсу і тільки 40% мають фактичний право на реалізацію товару через інтернет.

Бажаєте знати як це працює? Замовте тестову послугу!



    Види контрольних закупівель. Плюси і мінуси

    Варіанти закупівель бувають різними і залежать від завдання, яке стоїть перед вами.

    1. Замовлення товару по телефону з наступною відмовою.
    2. Замовлення товару в точку видачі для фотозйомки продукції і супровідних документів і наступною відмовою від посилки.
    3. Замовлення товару з подальшим викупом для проведення експертного дослідження продукції і супровідних документів.

    Детальніше про кожний з видів контрольної закупівлі та її завдання.

    Перший – найпростіший – на сайті інтернет магазину або в телефонному режимі спробувати замовити цікавить вас з наступною відмовою від закупівлі.

    Його плюс в простоті і дешевизні. Він дозволяє обчислити перемикачів на товари конкурентів, терміни поставки, реальну ціну продажу. При прохання виписати рахунок іноді можна дізнатися, які юридичні особи стоять за продажами через цей інтернет-магазин.

    Його мінус: частіше за все не вдається з’ясувати, хто стоїть за постачанням на цей інтернет ресурс.

    Другий спосіб – замовити доставку товару, в пункті видачі сфотографувати продукцію і документи, а потім відмовитися.

    Найбільший його плюс – при візуальному огляді товару і документів можна за серійними номерами, гарантійним талонами, паспортами товарів з’ясувати реальний шлях потрапляння товару в інтернет-магазин. .
    Мінусом можна вважати значне подорожчання процесу закупівель. Доведеться оплачувати час і трансфер закупівельника, послуги з доставки товару в обидва кінці по тарифам перевізника (інтернет магазини зазвичай просить передоплату за доставку).

    Третій спосіб – реальне придбання товарів на інтернет-ресурсі з повною оплатою доставки та вартості товару. Він дозволяє детально дослідити куплений товар і документи на нього. Це самий витратний спосіб, але необхідний при документуванні фактів контрабанди і контрафакту.

    Плюс: є можливість провести експертизу товару.
    Мінус: товар необхідно викупити, а його вартість може становити навіть сотні тисяч гривень.

    Що потрібно знати виробнику для здійснення ефективної тестової закупівлі

    З огляду на можливості, які дає контрольна оренда, не всі компанії-виробники та установки можуть бути реалізовані.

    З усіх описаних вище можливостей перша не вимагає жодних додаткових умов. Ефективність решти залежить від того, чи контролює підприємство налаштування та налаштування вихідної продукції.

    Якщо компанія  зареєструє серію одиниць серійних номерів, використає додаткові маркери та знаки упаковок, гарантійні талони та інші документи, що додаються до вантажу, допоможе визначитися контроль покупки через Інтернет.

    У разі відсутності реєстру або невиготовлення відмітних маркерів, за якими можна визначити, з кого було вивантажено встановлене навантаження, контрольна оренда буде марною. На жаль, ця практика показує, що багато компаній неохоче реєструють або позначають вантажну одиницю, коли йдеться про надання значно більшої кількості онлайн-магазинів, усвідомлюючи цінність їх бренду, а не лише це.

    Тому перед поділом договорів контрольної оренди необхідно точно знати, кому виробничі компанії налаштовують дистриб’ютора і під якими порядковими номерами. Також можна визначити, яка з налаштувань завантажила смітник, і застосувати санкції як до дилера, так і до онлайн-магазину.

    Контрольна закупівля: зробити самостійно чи віддати на аутсорс?

    Коли мова заходить про контрольні закупівлі, як додатковому інструменті для боротьби з демпінгом і виявлення контрабанди, представники деяких компаній вважають, що в цьому нічого складного немає, і вони легко впораються самі. Проблеми при контрольних закупівель виникають відразу після другої, третьої закупівлі.

    Складність в тому, що в інтернет-магазинів відмінно працює «сарафанне» радіо і вони навчилися відрізняти реального покупця від закупника. Інформація про їх проведення миттєво поширюється в інтернет середовищі. Стають відомі телефони, з яких закуповують, прізвища закупівельників, міста та адреси куди робляться замовлення продукції, іноді доходить до прямих погроз…

    Яку легенду б не придумав закупник, в кращому випадку, він отримає відповідь: «Товару немає у наявності чи немає на складі». У гіршому, інтернет-магазин візьме передоплату, але не надішле ні товар, ні гроші.

    Є ще один важливий нюанс, який впливає на ефективність контрольної закупівлі. Багато інтернет-магазини проводять фінансові операції через дрібні ФОП. Це є однією з причин, по якій важко встановити реального власника магазину. Разом з товаром такі інтернет-магазини надсилають товарні чеки, гарантійні талони та інші документи на ім’я підставного ФОП, при цьому назва самого інтернет-ресурсу на всіх документах відсутня. Тому доведеться попотіти, щоб знайти докази, що товар прибув саме з того магазину, в якому був замовлений.

    Ми пропонуємо ефективне рішення — доручити процес закупівель професіоналам Pricecontrol, які мають багаторічний досвід у їх реалізації і знають потенційні проблеми даної діяльності та шляхи їх усунення.

     

    Хочете дізнатися докладніше або отримати консультацію? Зв’яжіться з нами!

    2 Comments

    1. Анастасия

      Конечно, работать с Розеткой – еще та головная боль и обязательства. Однако глупо из-за лени отказываться от сотрудничества с одним из крупнейших и ключевых игроков на рынке. Работа с таким мастодонтом для любого бренда – это престижно, прибыльно и другие магазины тут же загораются желанием также иметь продукцию в ассортименте. А для контроль цен уже не такая уж и сложная вещь – спасибо тем, кто придумал сервисы для мониторинга цен в интернете.

      Reply
    2. Larisa

      Самостійно, не видавши себе ми змогли зробити тільки 2 контрольні закупівлі в інтернет-магазинах. На 3 менеджери магазину, що продає підробки нас розкусили і новина про це розлетілася між усіма інтернет-торговцями. Тепер такі речі довіряємо виключно професіоналам і не економимо 3 копійки, втрачаючи при цьому сотні тисяч

      Reply

    Submit a Comment

    Your email address will not be published.

    six + eight =

    5/5 - (9 votes)