Головним трендом карантину стало стрімке зростання онлайн-покупок. Якщо до епідемії століття експерти говорили про поступовий розвиток інтернет-торгівлі, то зараз відзначають подвійне збільшення частки e-commerce в обороті всього за рік.

Мільйони покупців змушені набувати нових навичків – купувати товари в інтернеті. Багатьом довелося подолати свої страхи і за всіма товарами, в тому числі, продуктами і продукцією першої необхідності, виходити в мережу. Продукти харчування в онлайн раніше купували рідко і на великі чеки. Зараз сходити за продуктами в інтернет-магазин – стає стандартною поведінкою, на кшталт «в магазин за хлібом і молоком».

Незважаючи на ослаблення карантину і повернення оффлайн магазинів в звичне русло, у багатьох покупців звичка, що склалася за кілька місяців купувати все необхідне в онлайн, так і залишилася.

Наступ маркетплейсів

Карантин дав зелене світло стрімкій появі нових інтернет-магазинів і масштабуванню великих гравців ринку. Основною світовою тенденцією став розвиток маркетплейсів. До того ж, вони стали найбільш затребувані покупцями в період пандемії. Світовий лідер Amazon показав, що формат маркетплейса дає можливість охопити великий сегмент ринку і швидше розвиватися. За прогнозами експертів до кінця 2020 року половина американського ринку інтернет-торгівлі буде належати Amazon.

У Росії вже сформувалося більше 10 ключових маркетплейсов, як мультікатегорійних, так і нішевих. Серед них Lamoda, Wildberries, Ozon і ін. Активніше стали розвиватися маркетплейси і в Україні. Великі інтернет-магазини, такі, як Алло, Епіцентр та ін. стали надавати свою платформу для зовнішніх продавців і розширювати асортимент.

У минулому звичайний інтернет-магазин Розетка (Rozetka.com.ua) зараз став одним з найпопулярніших маркетплейсів. У період карантину в асортимент була введена послуга доставки продуктів харчування кур’єрами «до дверей». За два тижні березня 2020 р Розетка збільшила продажі товарів для фітнесу – на 250%, товари для творчості – на 280%, настільні ігри – на 156% і книги – на 40%. На маркетплейсі представлено до 4 млн. товарів, а сторонні продавці генерують до 25% продажів.

На маркетплейсі «Алло» (allo.ua), який спочатку був створений як магазин електроніки, зараз крім власного широкого асортименту товарів, представлена ​​і продукція партнерів.

Інтернет-магазин фото-апаратури і побутової техніки F.ua поступово переріс в маркетплейс. Сьогодні тут можна придбати будь-який товар, починаючи від косметики і закінчуючи кормом для тварин.

На маркетплейсі Skidka.ua представлені товари від великих інтернет-магазинів України, США, Європи і Китаю. А партнерами маркетплейса є такі серйозні гравці e-commerce, як MakeUp, LaModa, LeBoutique та ін.

Бурхливе перетворення інтернет-магазинів в маркетплейси з величезною кількістю товарних позицій, привабливими пропозиціями, будь-якими видами платежів і способів доставки, програмами лояльності і кеш-беками, за прогнозами експертів, призведе до витіснення середніх і дрібних гравців з ринку.

«Куди податися бідному» … продавцю?

Маркетплейси - майбутнє української інтернет-торгівлі?В період економічної та епідеміологічної нестабільності перехід торгівлі в онлайн – це аксіома. Але кошти, які необхідні для перетворення невеликого роздрібного магазину в он-лайн майданчик також немалі.

Необхідно вкластися в створення сайту, в розміщення на хостингу, рекламу і просування. Навіть при хорошій рекламі пройде мінімум рік, поки новий інтернет-магазин з’явиться в першій п’ятірці сторінок пошукової системи Google.

Тому залишається один вихід, щоб знайти своїх покупців і наростити продажі – вийти на маркетплейс.

Щоб продавати на маркетплейсі досить створити свій товарний каталог з фото, описами і ціною товару. А решту витрат – на seo-оптимізацію, логістику, просування – беруть на себе маркетплейси.

Звичайно, ці «плюшки» – не безкоштовно. Кожен мерчант платить комісію. Розмір комісії і за що її потрібно платити залежить від умов маркетплейса. Наприклад, Розетка бере комісію з мерчанта за кожен проданий товар.

На Prom.ua, де можна створити повноцінний магазин, вартість послуг залежить від кількості товарних одиниць – мінімальна ціна до 6 тисяч гривень на рік, максимальна – до 12 тисяч гривень на рік.

Демпінг на маркетплейсах

Модель бізнесу, яку використовують маркетплейси, передбачає демократичні ціни. Навіть новинки іноді пропонують майже по закупівельної вартості. На відміну від невеликих інтернет-магазинів, вони можуть собі це дозволити через гарні знижки і бонуси від постачальників.

Крім того, сторонні продавці, які розміщують товар на маркетплейсі, через високу конкуренцію на майданчику часто активно демпінгують. Адміністрація маркетплейсів, як правило, не несе відповідальності за продавців і не застосовує жодних штрафних санкцій до порушників.

Особливо це стосується чистих маркетплейсів, на кшталт Prom.ua, Zakupka.com. На цих майданчиках найвища конкуренція. Багато продавців реалізують один і той же товар, а покупець вибирає, де подешевше. Розквіт демпінгу на маркетплейсах призводить до відхилення від комерційної стратегії вендора і знецінення бренду.

Запобігти такому результату можна, якщо регулярно проводити моніторинг маркетплейсів і контролювати ціни. А в деяких випадках йти і на крайні заходи – прибирати продукцію торгової марки вендора з вітрини продавця.

Маркетплейси - майбутнє української інтернет-торгівлі?Price Control розробив ефективні інструменти для регулярного автоматизованого моніторингу маркетплейсів і щоденного контролю цін.

Хочете дізнатися докладніше або отримати консультацію? Зв’яжіться з нами!